Sara på Bonaire - Del 2

Min hverdag på Bonaire

Arbejdet som Divemaster og Social Media Manager byder på mange forskellige opgaver og oplevelser. For bedst muligt at give jer et billede af hvordan det er at arbejde som
professionel dykker, kommer dette blogindlæg til at handle om hvordan en typisk uge ser ud for mig som Divemaster på Bonaire.

Onsdag:

Onsdag er min mandag, så derfor starter min uge på en onsdag. Min alarm ringer første gang 5.30 og klokken 6 er jeg på vej til fitness. Jeg skal møde på arbejde 7.45 så hvis jeg vil nå at træne er der ingen anden udvej end at stå op før fanden får sko på. Mit træningscenter er udendørs, så hvis jeg skal træne efter arbejde bliver det først når solen er gået ned, ellers er det simpelthen for varmt. Onsdag er også én af mine “kontor”-dage, hvilket betyder at jeg producerer SoMe-relateret indhold hele dagen. Det betyder at jeg ikke dykker om formiddagen, så af hensyn til sammenhængen mellem DCS (dekompressionssyge) og fysisk træning, forsøger jeg at træne på mine kontordage, fridage eller de dage jeg ikke har formiddagsdyk. Onsdag går derfor primært med at lave contentplaner, afholde et par online-møder og planlægge hvilket content der skal produceres dagen efter. Min arbejdsdag slutter kl. 17, med hyggesnak og en øl med mine kollegaer på Blennies som er strandbaren på Buddy’s inden jeg smutter hjem i seng og gør klar til torsdag.

Torsdag:

Endnu en alarm ringer 5.30, op på scooteren, en hurtig time i træningscenteret, hjem i bad og så kurs mod Buddy’s. Jeg hjælper altid med at gøre bådene klar til de første morgendyk, sørger for at der er tanke nok på båden, at gæsternes udstyr kommer ombord og binder båden fri når gruppen er klar til afgang. Derefter kan jeg igen i dag se frem til en kontordag. Dagen før planlagde jeg hvilket content der skulle produceres, denne uge er der “kun” 2 måneder til jul, så vi skal have optaget noget undervandsvideo og taget et par billeder på båden med jule-tema. Derudover skal jeg lave et par mini-interviews med vores tidligere IDC-kandidater som netop har fået deres instruktørbevis og uploade video til TikTok. Nogle torsdage tager jeg også med på båddyk for at optage video eller tage billeder, men det afhænger af hvad der er på contentplanen. Efter arbejde kører jeg et smut ind til byen for at handle i det store (og billigere) supermarked og så hjem for at lave aftensmad og gå tidligt i seng.

Fredag:

Min alarm ringer lidt senere i dag. 6.30. Fordi i dag har jeg båddag hele dagen. De første både sejler fra Buddy 8.10 og er altid dobbelt-dyk. Jeg er på “Big Buddy” som er vores største båd, og dermed har jeg også en af de større grupper ombord. Vi lader altid vores gæster bestemme hvilket divesite de vil til (og kommer selvfølgelig med vores egne anbefalinger ;)) og i dag ender vi med et dyk på Klein Bonaire og et på Bonaire. På båden er vi to Diveguides og en bådkaptajn. Som guide er det mit job at sørge for at alle har det godt, og alt er kommet ombord på båden. Det vil sige tanke, gæsternes udstyr, nitrox-målere, vand, førstehjælp-udstyr og selvfølgelig bolsjer til mellem dykkene. Vi har to fantastiske dyk! Første dyk er ved Carl’s Hill hvor vi ser et par skildpadder, en skorpionfisk og en stingray, hvorefter vi tager til Small Wall og finder søheste og flere skildpadder. Begge steder ser vi massere papegøjefisk, flamingotunger, damselfish og et par moræneål. Efter båddykkene er det tiltrængt med frokost. Vi har mulighed for at spise på Buddy’s, hvor vi kan sidde i morgenmads-loungen og nyde udsigten over det turkisblå vand
og se hele vejen til Klein Bonaire. Efter frokost har jeg et enkelt båddyk om eftermiddagen og så er det ellers fyraften. Det er jo fredag, og det betyder selvfølgelig et smut forbi Blennies med de andre igen. Kollegafællesskabet er rigtig stærkt på Buddy’s og det er én af de ting jeg virkelig værdsætter ved at arbejde her, så selvfølgelig skulle vi have en drink eller to inden det var tid til at gå hjem.

Lørdag:

Lørdag byder på endnu flere dyk. Gæsterne på Buddy har muligheden for at booke en privat Divemaster enten en hel eller halv dag, som så tager dem med til divesites rundt omkring på øen. I dag er jeg så heldig at være booket. Jeg skal med den sødeste amerikanske familie til Salt Pier og Invisibles. Begge dyk er på Bonaires vestkyst på syddelen af øen, og virkelig smukke dyk med god mulighed for både skildpadder, fritsvømmende grønne moræner og massere af andet fantastisk marineliv. Snart kommer der et blogindlæg om mine favorit divesites på Bonaire, hvor jeg kommer med tips og tricks til det bedste sites, og hvordan I får det bedst mulige dyk. Eftermiddagen tilbringer jeg i shoppen hvor jeg modtager de nye dykkere som kommer til at dykke med os den næste uge.

Søndag:

Endnu en morgen med sen alarm, og så afsted på scooteren til Buddy Dive hvor formiddagen går med at klargøre både, sende gæster afsted på dyk, fylde tanke og udleje udstyr. Efter frokost tager jeg en gruppe på 4 hollændere med på “Coral Buddy” for at lave et drift-dive fra Dania’s Leap til Karpata som er fuldstændig fantastisk. Retur til Buddy Dive, tømme båden og rengøre det sidste inden jeg endelig kan starte min weekend.

Mandag:

Denne weekend er en lille smule anderledes end normalt. I dag skal jeg nemlig med Sea Turtle Conservation Bonaire (SCTB) ud for at finde skildpadde-reder. Jeg har fornøjelsen af at være frivillig hos SCTB, hvilket betyder jeg hjælper dem med forskellige feltundersøgelser og i dag skal vi ud og tjekke skildpadde-reder på Klein Bonaire. Afsted på STCB-båden til Klein Bonaire og så starter vi ellers vores 4 km lange rute på Klein Bonaires strand for at tjekke for nye og udklækkede reder. Vi finder hurtigt en rede som må være klækket i løbet af natten, med friske fodspor i sandet fra de små skildpadder. Nede i reden er der stadig nogle få unger tilbage som ikke klarede turen op ad reden. Dem giver vi selvfølgelig en hjælpende hånd og får sendt lidt flere skildpadde-unger afsted ud i det store blå hav.

Efter sådan en dag er aftensmad velfortjent, men overskud til at lege kulinarisk kok er uden tvivl ikke-eksisterende på det her tidspunkt, så dagens middag bliver en pizza fra restaurant Rumba på havnen med nogle af de andre frivillige.

Tirsdag:

Tirsdag sover jeg længe. Og starter dagen med en tur i træningscenteret og ellers nyder jeg at have fri. Det ender med at blive til en tur på Pink Beach. Pink Beach var for år tilbage en smuk lyserød sandstrand på syddelen af Bonaire, men pga. af alle orkanerne og stormene er det lyserøde sand så småt skyllet væk og erstattet med døde koraller, ligesom størstedelen af Bonaires kyst. På Te Amo Beach som ligger nord for Pink beach kan man stadig finde lyserøde sandkorn og I vil også se dem på sandbunden på nogle af øens divesites.

Pink beach er min yndlingsstrand på øen, og det er der en grund til. Først og fremmest er der ikke proppet med folk, fordi det ikke er en sandstrand. Men så snart man er ude over stenene har man den smukkeste caribiske sandbund med det lækreste turkise vand. Samtidig er det et fantastisk sted at snorkle, og når man engang er træt af at flyde rundt i vandet, kan man lægge sig op under en af palmerne og nyde solens varme. Og det er sådan jeg foretrækker at bruge min “søndag”. Livet på Bonaire er virkelig fantastisk, og så meget anderledes end hvad vi er vant til
hjemme i Danmark. At forsøge mig med et liv udenfor Danmarks grænser og med dykning som mit fuldtidsjob, er en af de vildeste, men også bedste beslutninger jeg har truffet. At
arbejde med noget jeg elsker, have havet i min baghave og aldrig have temperaturer lavere end 25 grader er noget jeg synes alle med en passion for dykning og rejser burde opleve.